Enviat per: pentacour | 30 Juny 2010

Morera de Montsant – Clot del Cirer

Vistes des del Racó de Missa

Continuant amb el propòsit de conèixer millor la bonica Serra del Montsant que m’omple de bones vibracions cada vegada que la visito, vam voler apropar-nos al poble de la Morera de Montsant per començar una excursió fins el Clot del Cirer, pujant pel Grau de la Grallera i baixant pel Grau dels Safores. “L’expedició” estava formada per la Maite, el Jordi, el Martí (el peke) i jo. Els portava mig enganyats perquè encara que no havia de ser molt dura, sí que havíem de salvar l’aparentment inexpugnable mur del Montsant pels seus graus, i vulguis que no, pujar s’ha de pujar d’una manera o d’altra.

Rieu, rieu, que quan comencen a pujar...

Partim de l’aparcament que hi ha a l’entrada del poble a la part alta. Des d’allà continuem com si vulguéssim entrar a la zona urbana però girem pel camí asfaltat cap a la dreta. Poc després trobem uns panels amb la foto de la part que veiem de la Serra de Montsant amb els graus i els camins a seguir. La veritat és que tot el recorregut que farem està molt ben marcat, ja sigui amb pintura, pals, fites o flors…

"Marca de groga" de luxe

"Marca groga" de luxe

Agafem el Grau de la Grallera que ens portarà fins a dalt de la Serra de Montsant, sense presa i disfrutant del paissatge.

Camí del Grau de la Grallera

Deixem a la dreta els monòlits del Rei i la Reina.

Encara que no es nota, sí, estic posant...

El Martí a partir d’ara haurà de caminar una miqueta més perquè penso que ha d’estar ja al límit del pes indicat per utilitzar la motxila. I si no, almenys està al límit del pes indicat pels meus ronyons…

Després de vàries parades i crec que en unes dues hores arribem a la carena principal de la Serra Major del Montsant.

La Maite arribant a la carena de la Serra Major

Fa unes dues hores que no trobem a ningú, i la tranquilitat continua a la carena, camí del Piló dels Senyalets.

Serra Major del Montsant

Arribats als Piló dels Senyalets, ja que estem a la muntanya, farem una mica el cabra…

Piló dels Senyalets

Aquest intent de pose l’havia vista a una foto d’un a l’Aneto, a sobre de la creu. Així que la vaig assajant 2295 metres més a baix. Val a dir que vaig mirar de posar-me de peu, però feia vent i més que res, que si em queia, qui portearia al Martí fins a baix… ? 😛

Continuem fins el Pi Cugat on trobem uns a la seva ombra dinant. Allà mateix girem a la dreta a buscar un camí que es veu, que ens portarà fins el Clot del Cirer. Fa baixada i quasi tot el recorregut és de pedra solta. Salvant les distàncies, això de la pedra solta em recorda la tartera del Pedraforca, i en un intent d’ensenyar-li a la Maite com es baixa donant salts, al primer salt el mal que em fa el turmell cascat m’avisa que no faci el tonto i baixi a poc a poc.

El camí es talla de cop en arribar al Clot del Cirer. S’ha de destrepar per la part dreta al costat de la paret. El lloc és preciós. Llàstima que siguin noguers i no cirerers el que hi ha allà, perquè ens haurien vingut molt de gust unes cireres.

Vam dinar els entrepants, ens vam tumbar i ens vam refrescar amb l’aigua que raja de la paret i que es recull en una mena d’abeuradors de fusta.

Amb forces renovades, sortim per la part contrària a la que hem entrat al Clot, agafant el sender que trobem als pocs metres a mà esquerra, pel barranc de la Font Pudenta. Seguim unes fites pujant fins arribar altra vegada a la carena de la Serra Major. Veiem que hi ha fites que la travessen i baixen pel barranc, així que les seguim, cap el barranc del Miró, per després d’una estona deixar-lo pujant a l’esquerra, tot seguint les fites fins arribar al racó de Missa. Allà gaudim de vistes espectaculars com es pot apreciar a la primera foto d’aquest post, i on podrem veure també les ruïnes de la Cartoixa d’Escaladei.

Seguim pel Grau dels Safores i aquí va venir el lloc de més “patiment”. És un camí molt bonic, però no ho recomano per anar amb nens petits perquè està una mica exposat. Bé, qualsevol via d’escalada que he fet està més exposada, clar, però s’ha d’anar concentrat si portes una càrrega mòbil a l’esquena de més de 16 kg, i que és un nen. Hi ha un pas d’un parell de metres que gràcies al cable que han posat vaig passar bé (prèvia revisió del seu estat). Que repeteixo, si vaig sol el paso a peu coix i si caig és “el meu problema”, però amb nens la cosa canvia.

Pas al Grau dels Safores

Després s’ha de destrepar algun troç on m’he de despenjar el Martí, baixa el Jordi primer a mig tram, li passo, baixo, la Maite es queda amb la motxila… Segurament de pujada no hauria estat tan penós, però de baixada vam haver de prendre-ho amb tranquilitat, no atabalar-nos i pensar tranquilament com superar cada un d’aquests trams (que van ser tres o quatre). A continuació hi ha zones de pedra solta que ja, amb uns quants quilòmetres a les esquenes, vam fer molt lents pel mateix, no és igual caure sol de cul que caure amb un nen.

Després d’això ja és una tornada tranquila on es veu el poble de la Morera de Montsant en tot moment,  i que si vas amb ganes d’arribar sembla que algú estigui movent el poble per tal de que no arribis.

Em resum, va ser una excursió a la que li tenia ganes, on ho vam passar molt bé i on vam gaudir d’una part molt maca del Montsant, però una mica més dura del que pensava i que no recomano per anar amb nens si es baixa pel Grau dels Safores.

Responses

1. Bona sortida! Tot plegat molt bonic, el millor, la tranqulitat. Pel meu gust, però, hi trobo a faltar una mica d’aigua corrent; algun rierol, estany… Per la resta, molt guapo. Segur que les vistes des de dalt, són espectaculars…!

2. Sí, li falta una mica de més aigua a l’entorn. Vam portar bastant, i més ara a l’estiu.