Enviat per: pepsunye | 21 Març 2010

Via de dos llargs al sector Covallonga, a la Mussara

Hi ha moltes maneres de donar la benvinguda a la primavera, tantes, com persones. A nosaltres, però, només se’ns va ocórrer una; enfilar-nos a la paret!

Aquest cop hem triat la Mussara. El Ramon ja hi havia anat feia un parell de caps de setmana, amb el seu germà, Jordi, i jo hi havia estat fa alguns anys. Per accedir-hi hi ha diverses possibilitats. Hi ha qui puja des de Vilaplana, per la carretera que hi accedeix tot serpentejant; però per aquells que us maregeu amb facilitat, potser us val la pena fer uns quilòmetres més i arribar fins a les Borges del Camp. Si escolliu aquesta opció, cal fer una parada més que obligada al forn La Carretera, a la sortida del poble, on fan una coca de recapte extraordinària.

Enfileu el coll d’Alforja i quan sigueu a dalt us desvieu a l’alçada de la cruïlla de l’Arbolí (en una altra ocasió també us parlarem d’aquesta zona d’escalada). Ara però, el que hem de fer és agafar el trencat de la Mussara (està molt ben indicat). Passareu per l’antic campament militar de “Castillejos”. Per aquesta zona estigueu molt atents perquè podeu veure un cérvol com el que vàrem veure nosaltres.

Cèrvol al pas per Castillejos

Passat “Castillejos”, (per cert, equipament que ara pertany a la Generalitat) i al cap de poc de deixar enrere una granja abandonada, trobem el trencat per anar cap a l’antic nucli de la Mussara, ara abandonat. En menys de cinquanta metres hi ha el refugi de muntanya de la Mussara (950m) i amb 54 places. El refugi està molt net i ben portat. La Marisa ens ha servit dos cafès amb llet, mentre un grup de valencians, que aquest dies, per falles, tenen festa, han iniciat una ruta de trekking.

Hem estat una bona estona xerrant d’allò i d’allò altre i, després de comprar la ressenya de vies (6 euros) la Marisa ens ha aconsellat anar a les de sota les antenes de comunicació. Ens ha dit que estan menys gastades que les de prop del poble abandonat. Ha estat aquí quan ens ha suggerit la zona de Covallonga; ens ha parlat d’aquesta via de dos llargs, totalment equipada, amb espits nous, i amb grau IV+ i V+, tot i que en alguna ressenya sigui una mica inferior. De seguida ens ha agradat la idea i ens hem posat en marxa.

La Marisa, sempre molt riallera, ens ha recomanat seguir la carretera fins passar el trencant de l’Albiol i, als pocs metres, deixar el cotxe en una obertura del bosc, on ja hem vist que n’hi havia d’altres aparcats. Des d’aquí, en deu  minuts aproximadament hem arribat a la zona. Convé remuntar a peu la carretera uns vint metres mal contats, i baixar a mà esquerra, tot resseguint el torrent. Cal estar alerta i poc després de passar la font del Roure, a la següent bifurcació del camí, agafar la senda que baixa, la que queda a mà esquerra. L’altra us portaria fins als sectors de “Tot Grau”, “El Roure” i “Primitiu”, avui molt concorreguts, amb força grau i també força llargària.

Tot fent camí hem pogut constatar els efectes de la recent nevada, amb molts pins caiguts, literalment, a sobre del camí. Seguint el “senderet” deixem a la nostra dreta les zones “Taronja”, “Proa” i “Espantaocells”.  Com que és la primera vegada que anem al sector, paguem la novatada i ens passem de llarg. Després d’una estona intentant associar el llibre de ressenyes amb el panorama que tenim al davant dels ulls, veiem una inscripció a peu d’una via que ens orienta definitivament, gràcies Montse!

El sector ha d'estar per aquí...

Comprovem que “Montse” correspon al sector “Follet” i que al costat mateix, tot reculant, està Covallonga.
Si hi voleu anar us pot servir de referència una petita via ferrada que hi ha al costat dret del sector, situada entre les vies i la cova que li dóna nom al sector.

Sector Covallonga (La Mussara)

Com us hem dit abans, en algunes ressenyes veure-ho que marca 4 i 5 respectivament. Però donat alguns passos del tram entre els arbres i la primera reunió i, sobretot, en el segon llarg, estaríem parlant d’un IV+ i V+. La part final del segon llarg no la recomanaríem per a no iniciats.

El primer que ens plantegem és com encadenar els dos llargs. Des de baix no es veu, però en encadenar-la hem pogut comprovar que a dalt, a les reunions, hi ha anella per rapelar i a la de dalt de tot, mosquetó, espits i cadena nous, molt segurs.

Aquesta via és ideal per a poder fer provatures, tant en les reunions, com també en la tècnica, per a poder forçar els passos sense risc.

Fins al primer llarg, un cop sintonitzada la ràdio (RAC 105) m’assegura el Ramon i sortim per “Sacallonga” (és la que té els espits nous). També s’hi pot arribar per “Covallonga” i “Facillonga” que arriben a la mateixa reunió.

A la reunió, per cert, hi ha una esplanada on hi podeu estar drets. La via passa entremig de dos arbres, el primer llarg té uns 30 metres, que cal tenir molt en compte per fer el ràpel posterior. No us perdeu les extraordinàries vistes des de d’alt (no us deixeu la càmera)

Un cop arribo a la reunió, de primer, m’asseguro amb les cintes exprés que m’ha sobrat. En aquesta reunió no hi ha mosquetó, però si dues anelles, ideals pel ràpel, enganxades per una cadena subjecta per dos espits. Un cop assegurat m’he tret el lligam del vuit de corda i he passat el seu extrem pels dos espits, pel l’arnès i he fet un nou vuit. He deixat una baga d’un metre i he passat la corda pel vuit i el mosquetó de seguretat, per assegurar al Ramon.

Al cap de poca estona, el Ramon ha aparegut al meu angle de visió, això també s’ha de tenir en compte. No us veureu i si bufa molt el vent, tampoc sentireu un borrall.

Quan hem estat tots dos a la reunió, la càmera de fotos, tot d’una, ha començat a disparar-se…

Ramón a la reunió

El Ramon ha repetit el mateix procés que jo, i jo, al mateix temps, l’he fet a la inversa. A partir d’aquí, hem iniciat el segon llarg.

Josep iniciant el segon llarg

Al principi, la via està molt bé, tot passant per algunes dolces plaques, però, al cap de poc cal superar uns passos verticals amb un pel de desplom. Cal tenir en compte que l’últim spit està situat en un sortint, i cal superar un petit sostre. Bé, potser no arriba a sostre però amb el cansament acumulat escup força.

Dalt, un cop arribem a la reunió, n’hi ha dues, xapem a la nova i ens posem drets a dalt de tot de l’estructura. La vista és “acollonant”, gaudiu-la encara que sigui, uns minutets.

Com que se’ns ha fet tard, he baixat fins a la reunió del primer llarg, on m’esperava el Ramon, i des d’allà hem fet un ràpel fins a baix (primer ràpel que fa el Ramon). També hi ha l’opció de fer un ràpel des de dalt. En qualsevol cas, cal tenir en compte que la corda frega en un parell d’escletxes situades gairebé a dalt de tot. Millor, no arriscar massa.

Josep tornant després d'encadenar la via

Des de la reunió de primer llarg, el primer en rapelar és el Ramon, que arriba a baix de seguida. La nostra corda, de 60 metres, arriba justa, no sobra ni mig metre. Aneu alerta si ho feu amb corda de 50 metres. Compte no us enredeu en cap fissura…

Ramón al seu primer ràpel

Ramón acabant el ràpel

Un cop a baix, el Ramon marca la via al GPS de l’Iphone, la fotografiem, recollim el material, ens refresquem i emprenem el camí de tornada. Al passar per la zona del “Roure” la veiem força atapeïda i ens prometem anar-hi en una propera ocasió.

Hem sortit d’Altafulla a les nou del matí, i ja son gairebé les dues. La cervesa al refugi, amb la Marisa, l’haurem de deixar per un altra dia. Aquest cop tornem per Vilaplana. Després dels clàssics revolts arribem al poble, al que pertany, per cert, el terme de la Mussara. De seguida, Maspujols, la T-11, Reus, Tarragona i Altafulla.

En resum:

Dificultat: IV+, V+ (dos llargs)

Material: 12 cintes exprés, 1 baga llarga per fer un pas intermedi, si cal, a l’arbre i material per a reunions (reserveu alguna cinta exprés).

Responses

1. Sou uns aventurerus, nois!